| Blog06-Jan-2018 Wat is Engineering? Engineering is het vinden van een (technische) oplossing voor een product/probleem/situatie.
		Daarbij spelen onderstaande factoren een rol:
		  Het is vaak moeilijk om een oplossing objectief te wegen/beoordelen. Zelfs als er een duidelijke specificatie
		is opgesteld (een vak op zich), is er niet één beste oplossing, maar zijn er vaak meerdere goede oplossingen.
		Helaas zijn er nog veel meer slechte oplossingen. beoogd gebruik
		   budget
		   gewenste performance/output
		 Iedereen wil natuurlijk een oplossing waar je 24 uur per dag alles mee kunt, die nooit hapert of een storing heeft en
		toch niet duur is. In de meeste gevallen bestaat zo 'n oplossing niet.
 Engineering is het vak om een optimum te vinden dat zo goed mogelijk voldoet voor het beoogde gebruik, de gewenste
		performance/output levert en past binnen het budget. Iedere engineer zal op haar/zijn eigen manier tot een optimum
		komen. En dat is maar goed ook. Anders zou iedereen met hetzelfde budget in dezelfde auto rijden, dezelfde mobiele
		telefoon hebben, enzovoort.
 
 
 13-Apr-2018 Project oplevering Onlangs was er rumoer in de media door de aankondiging dat metro-reizigers na de oplevering van Noord-Zuid-lijn
		rekening moeten houden met ernstige verstoringen.Het rumoer geeft onbegrip aan over de oplevering van complexe projecten.
 Het is duidelijk dat gebruikers een	verwachting hebben dat vanaf het moment van oplevering het systeem meteen
		volgens de volledige specificaties zonder haperingen gaat functioneren.
 Iedereen die complexe projecten heeft opgeleverd, weet dat testen noodzakelijk is, en het kostbaar en tijdrovend is
		om operationele omstandigheden na te bootsen. Ondanks risico reducerende maatregelen als FMEA en deeltesten weet je
		pas echt wat een systeem gaat doen als je het echt gaat gebruiken. ‘The proof of the pudding is in the
		eating’.
 
 Wat is dan een goede manier van opleveren?
 In het algemeen is een oplever-traject slimmer dan een oplever-moment.
 Soms kan dat niet, denk aan de ruimtevaart. Dan zit er niks anders op dan uitgebreid testen: tijdrovend en kostbaar
		maar onvermijdelijk.
 Als het wel kan, start dan op met deel-capaciteit en breidt dan stap voor stap de capaciteit uit.
		In het Noord-Zuid-metro scenario: opstarten met veel minder treinen. Als er dan wat mis gaat, is er tijd voor
		corrigerende maatregelen zonder dat meteen de hele dienstregeling verstoord wordt.
		De input (in dit voorbeeld de reizigers) moet dan wel te sturen zijn!
 Bij productielijnen kun je werken met bijvoorbeeld 30% OEE als eerste oplevermoment, waarna binnen een bepaalde
		tijd (3 maanden?) de OEE moet stijgen naar bijvoorbeeld 80%. Tussen eerste en laatste oplevering moet 
		project-organisatie beschikbaar zijn om (tot dan toe verborgen) gebreken structureel te verhelpen.
 Het is slim om al voor de start van een project duidelijke afspraken te maken over de (veranderende) verantwoordelijkheden
		na de verschillende oplevermomenten.
 Blijven eisen dat systemen vanaf moment van oplevering meteen probleemloos 100% functioneren is duur en vertragend
		en een recept voor teleurstellingen.
 
 
 |